|
|||||
Vad är A/B-testning?Det är att ställa två scenarion mot varandra och analysera vilket som fungerade bäst. Inom E-handel gäller det (oftast) att labborera för att öka konverteringsgraden, och med det försäljningen. Då fokuserar man ofta på stegen som leder till köp, från produktsidan till en färdig order. Man labborerar med färg, form och placering av pris och köpknapparna och ja, egentligen precis vad ni vill och kan hitta på. Varför A/B-testning?A/B tester utförs för att det inte finns ett koncept som fungerar för alla brancher, det kan vara väldigt skilt vad som fungerar för ett b2b företag inom industri och ett smyckesföretag som riktar sig till slutkonsumenter, alla besökare beter sig inte likadant. Hur utförs A/B-test?Är det bara att prova?
När man ABtestar så försöker man minimera dessa variabler, Vi kan tex. visa en grön knapp för varannan besökare och röda för 50% under samma tidsperiod, och då få ett mer pålitligt testresultat. (Har du större mängder besökare kanske det räcker med ett par procent av besökarna under ett par timmar för att få tillräckligt med data för att kunna dra slutsatser.) |
|||||
|